Mensen willen vaak leren hoe ze hun doelen kunnen bereiken in een gesprek. Wie professioneel gesprekken voert, wil immers graag bereiken dat de gesprekspartner het met je eens is, je adviezen overneemt, je inzichten zeer waardeert. Maar de praktijk is weerbarstiger.
Mensen hebben in een gesprek hun eigen doelen en belangen; daarom is het bijzonder lastig je doelen in gesprek te bereiken – vooral als je te gefixeerd bent op die doelen. Dit klinkt paradoxaal, toch is het zo. Wie zijn doelen wil bereiken in een gesprek, moet ze juist enigszins loslaten. In gesprekken is namelijk een heel sterk onderliggende principe van samenwerken van kracht. Hoe meer u (laat zien dat u) samenwerkt, dus juist niet alleen op uw doel gefocust bent, hoe meer uw gesprekspartner dat ook zal doen – uitzonderingen daargelaten.
Wie dus graag zijn zin wil hebben, moet zich vooral erin verdiepen waarom de gesprekspartner zijn zin wil hebben! Ga op zoek naar win-win, toon interesse en begrip voor de belangen van de andere kant, wees redelijk en open. Druk juist niet te veel op de eigen doelen. U zult zien dat u zo veel goodwill oplevert dat u sneller uw doel bereikt dan wanneer u het eigen doel te veel centraal stelt.