Trends in zakelijk schrijven: top-down schrijven

Schrijft u al top-down? Nog heel vaak bestaan offertes, adviesrapporten, scripties of investeringsanalyses uit vele pagina’s, soms wel van honderd of nog meer. De manier van schrijven die hoort bij dergelijke lange teksten, is echter helemaal niet meer van deze tijd! In het digitale informatietijdperk, waar duurzaamheid ook nog een thema is, schrijven we korte, scherpe, doelgerichte teksten.

Niemand zit meer te wachten op ellenlange verhalen: er is geen tijd, geld, aandacht en papier meer voor. Altijd al was het beter om te schrijven vanuit het perspectief van de lezer, maar nu is dit helemaal een prioriteit. De nieuwe trend vereist nieuwe manieren van schrijven.

Vroeger presenteerden we eerst uitgebreid de feiten, dan onze interpretaties en dan pas de uiteindelijke boodschap. Wie een advies wilde hebben, moest wel eerst doorlezen naar de conclusie (of eenvoudig de rest overslaan!) Dat heet: bottom-up schrijven.Tegenwoordig beginnen we al snel met de conclusie: het advies staat dus al in paragraaf 2. Dit heet: top-down schrijven: boodschap eerst. Naarmate de lezer verder in de paragraaf vordert, wordt de informatie steeds minder belangrijk. Top-downteksten zijn een verademing voor lezers. Voor schrijvers kan het een behoorlijke omslag in de manier van werken betekenen en is enige training vaak wel vereist..

Wij werken of hebben gewerkt voor de volgende opdrachtgevers: