Te weinig uren in de week

Altijd druk en altijd tijd te kort? Misschien moet u eens kritisch kijken naar uw timemanagement. Dat kan heel snel en praktisch als volgt – en levert voor veel mensen verrassende inzichten op. De meeste mensen hebben geen idee waaraan zij hun tijd precies besteden. 1 Hoeveel tijd is er beschikbaar? Maak eerst een overzicht … Lees meer

‘He has seen me last week’: correcte werkwoordstijden in Engels

Schrijft u vaak in het Engels? Let dan op de meest gemaakte fout door Nederlanders: het gebruik van de voltooide tijd waar het Engels de verleden tijd gebruikt. Vergelijk onderstaande zinnen: (1) Did he call you? (2) Has he called you? Beide zinnen zijn in principe mogelijk in het Engels, maar ze verschillen in betekenis. … Lees meer

‘Minder Marokkanen’: mag je dat zeggen?

Er is veel ophef ontstaan over de uitspraak van Geert Wilders na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014, of althans, over het antwoord van zijn publiek toen hij aan ze vroeg: ‘Willen jullie meer of minder Marokkanen in Den Haag?’ ‘Minder, minder’ scandeerde het publiek. Mag dit wel? Mag je dit zomaar zeggen? Dat vragen veel … Lees meer

B1-schrijven: waar gaat dat over?

B1-schrijven is een vereiste voor bijvoorbeeld verzekeraars die het keurmerk Verzekeren willen hebben. B1 correspondeert met een bepaald taalniveau: wie B1 schrijft, wordt door 95% van de bevolking begrepen. Dus niet zo: ‘U kunt de restitutie van de premie een dezer dagen tegemoet zien.’ Prima zin, maar geen B1. Dit is wel B1: ‘U ontvangt … Lees meer

Hoe bereik ik mijn doel in een gesprek?

Mensen willen vaak leren hoe ze hun doelen kunnen bereiken in een gesprek. Wie professioneel gesprekken voert, wil immers graag bereiken dat de gesprekspartner het met je eens is, je adviezen overneemt, je inzichten zeer waardeert. Maar de praktijk is weerbarstiger. Mensen hebben in een gesprek hun eigen doelen en belangen; daarom is het bijzonder … Lees meer

Trends in zakelijk schrijven: top-down schrijven

Schrijft u al top-down? Nog heel vaak bestaan offertes, adviesrapporten, scripties of investeringsanalyses uit vele pagina’s, soms wel van honderd of nog meer. De manier van schrijven die hoort bij dergelijke lange teksten, is echter helemaal niet meer van deze tijd! In het digitale informatietijdperk, waar duurzaamheid ook nog een thema is, schrijven we korte, … Lees meer

Emoticons mogen ook op het werk

Emotietekens, of emoticons, worden steeds vaker ook in zakelijke teksten gebruikt om aan te geven hoe een bericht moet worden opgevat. Het gaat vooral om de smiley 🙂 en het uitroepteken. Vooral bij e-mail ontstaan snel misverstanden over de toonzetting van een bericht: de emotietekens voorkomen dit. Bij banken en bedrijven aan de Zuidas zijn de emotietekens echter nog steeds uit den boze. Zie Journal of Computer-mediated Communication (April, 2014). Een valkuil bij digitale berichten is dat de lezer de boodschap verkeerd opvat: een misverstand is zo ontstaan. Een digitaal bericht, bijvoorbeeld een e-mail, is echter per definitie kort, dus het past niet om uitgebreid uit te gaan leggen hoe je het hebt bedoeld. Het is immers geen brief. Daarom vinden gebruikers emoticons prettig: zij geven aan hoe het bericht moet worden opgevat. Overigens is het advies het gebruik van emoticons te beperken tot persoonlijke en collegiale correspondentie. Emoticons in berichten aan klanten zijn nog altijd niet passend.  

Wij werken of hebben gewerkt voor de volgende opdrachtgevers: